بسته بندی سبز و حفظ محیط زیست

محيط زيست ، هديه و موهبت الهي است که حفاظت از آن، نخستين وظیفه بشر و شايد مهمترين رسالت انسان  باشد. محيط زيست سالم نه تنها  به سلامت  انسان کمک ميکند،  بلکه امکان بهره برداری مناسب از مواهب الهی موجود در آن برای رفع نیازهای بشری را فراهم میسازد و از این رو ،حفاظت از محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما بشر با فعالیت های اقتصادی، همواره نسبت به حفظ محیط زیست بی اعتنا بوده ،تا جایی که امروزه آلودگی زیست محیطی به یکی از معضلات بشر تبدیل شده است .

با نگاهی گذرا به زندگی روزمره خود متوجه میشوید که روزانه چقدر زباله به محیط زیست خود تحویل میدهید. از شیشه ها و پلاستیک های شیر مصرفی صبحگاهی گرفته تا کاغذ هایی که به روش های گوناگون (برای خواندن و نوشتن یا بسته بندی کالاهایی که خرید میکنید، مورد استفاده قرار داده و سپس به سطل زباله می ریزید که همه این محصولات قابل بازیافت میباشند. با ورود به عصر صنعتی از دهه 50 میلادی، شرکت های بزرگ تمام تلاش خود را صرف تولید انبوه کالاها و کاهش قیمت برای فروش بیشتر کالا کردند. اگر چه این نگاه با حضور رقبای بیشتر و تغییر شکل بازار ها از وضعیت انحصاری به رقابتی، قدری متحول شد وشمت و سوی دیگری یافت اما هرگز به پیام های این روند بر محیط زیست انسان و سایر موجودات توجهی نشد و روز به روز محیط زیستی که بشر برای ایجاد رفاه خود از آن بهره برداری میکرد رو به اضمحلال نهاد و زندگی و رفاه بشر را با تهدیدات جدی روبرو ساخت.

بسته بندی سبز و شرکتهای تولید کننده

شرکت ها در مقام پاسخگویی به این انتظار که از سمت مصرف کننده ها و بعد نهاد های دولتی به سمت تولید بسته بندی سبز متمایل شدند. روش ایجاد بسته بندی سبز تولید فقط به ویژگی های درونی کالا محدود نبود و بسته بندی سبز آن را نیز شامل می شد. مسئله از آن جهت قابل بحث است که بسته بندی جزئی جدایی ناپذیر از محصول است و به عبارتی بهتر، یک محصول سبز بدون بسته بندی سبز نیست و تغییر نگرش مشتریان به بسته بندی سبز به منظور خرید کالا هایی با این نوع  بسته بندی خاص از بسته بندی،میتوان سه منظر برایگروه های ذینفع ارزش آفرینی کرد.

از سوی دیگر و مهمتر از همه موارد ، مسئله زباله است که به عموم مردم بستگی دارد و هر یک از افراد جامعه باید به فکر محافظت ازآلودگی ها باشند. شیوه های متعددی برای کاهش زباله در مبدا وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از مواد اولیه قابل بازیافت در بسته بندی کالا میباشد. از این رو طراحی و استفاده از مواد سبز در مورد بسته بندی کالاها در جهت کاهش کمی زباله میتواند تاثیر بسزایی داشته باشد. از این رو توجه متخصصین در این امر ، الزامی بنظر میرسد. صنایع و کارخانه ها ضمن استفاده از فناوری جدید تر، موادی را مورد استفاده قرار دهند که محصولات حاصل از آن ها عمر طولانی تری داشته و مجددا قابل بازیافت باشد و بتوان آن ها را مرمت، بازیافت، بازسازی و تعمیر نمود .

با توجه به رشد جمعیت و الگوی مصرف افراد جامعه، به سمت خرید بیشتر و ترویج فرهنگ مصرف گرایی در تمامی جوامع انسانی میزان زباله تولید شده بسیار بیشتر از گذشته میباشد، لذا پسماند های تولید شده اگر بصورت صحیحی مدیریت نگردند تا بصورت اصولی احیا شوند، اکوسیستم های طبیعی با مشکلات جبران ناپذیری مواجه خواهند شد. از این رو، با ترویج فرهنگ مصرف بسته بندی سبز تجزیه پذیر شاید سهم اندکی در حفظ محیط زیست که در آینده فرزندان تاثیر بسزایی دارد، کمک نماییم.