بسته بندی بد و تاثیر آن در فروش

بسته بندی بد و تاثیر آن در فروش محصول

بارها اتفاق افتاده که حرف از بسته بندی بد و ارتباط آن با میزان فروش و تاثیرش بروی مخاطب صحبت شده است. این مورد آنقدر اهمیت داشته روزنامه ای مانند اطلاعات نیز در صفحه گزارش خود به بررسی گرافیک بسته بندی و نقش پر اهمیت آن در صنعت بسته بندی پرداخته و نوشته است که: بارها برایمان پیش آمده است که پس از خرید بعضی مواد مصرفی تولید داخلی، برای باز کردن بسته بندی آن از جای علامت گذاری شده، بسیار تلاش کرده ایم.‏ چه بسا چنین تلاشی منجر به پاره شدن بسته، از هم پاشیدن و پخش شدن بخشی از مواد داخل آن، بر زمین شده است.

بسته بندی بد و تاثیر آن در فروش محصول

بسته بندی بد و تاثیر آن در فروش محصول

مشابه همین وضعیت برای باز کردن بسته بندی بعضی کالاهای داخلی هم‏‎ ‎به نوعی دیگر برایمان تکرار شده است‎، چرا که بعضی بسته ها به قدری غیرقابل نفوذ طراحی شده است که در باز کردن آنها، دچار مشکل می شویم و زمانی که بالاخره بازشان می کنیم، بسته بندی مورد نظر بر اثر کلنجار رفتن های ما به حدی آسیب می بیند که دیگر نمی توان از آن برای نگهداری مجدد همان کالا، استفاده کرد.

‏از سوی دیگر، در فروشگاه ها، گاه به بسته بندی های بسیار شکیل و به اصطلاح پر زرق و برق بر می خوریم که نظر ما را به خود جلب و ما را به خرید آن ترغیب می کند، اما پس از خرید و باز کردن بسته ها، با مواد بی کیفیت داخل آنها مواجه می شویم که هیچ تناسب و هماهنگی با ظاهر شکیل و جذاب آن ها ندارد. البته عکس این قضیه هم صادق است. یعنی محصولاتی با کیفیت بالا در بسته هایی بی کیفیت و غیر جذاب جای گرفته است و خریداران بی توجه به آنها، از کنارشان می گذرند تا بسته هایی با ظاهری اطمینان بخش تر را برای خرید، انتخاب کنند. گاهی اوقات در یک بسته بندی ساده برچسب بسته بندی و نقش آن در فروش بسیار پر رنگ می‌شود.

نظرات کارشناسان در خصوص بسته بندی بد در ایران

متاسفانه ضعف بسته بندی محصولات در ایران به وضوح مشخص است و این معضل دلایل متعددی دارد که متخصصین این امر به برخی از این مشکلات اشاره کرده اند. در ادامه به بررسی نظرات کارشناسان در حیطه بسته بندی بد میپردازیم.

بسته بندی بد و غیراستاندارد

بسته بندی های غیراستاندارد : به گفته کارشناسان، اطلاعات ناکافی روی بعضی بسته بندی های داخلی هم معضل دیگری برای مصرف کنندگان است. بارها در فروشگاه های مواد مصرفی روزانه، بسته ای را به قصد خرید برداشته ایم، اما اطلاعات ناکافی روی آن، ما را نسبت به محتوای داخل بسته، چگونگی استفاده از کالای بسته بندی شده، وزن، قیمت، کیفیت و تاریخ تولید آن، قانع نکرده است و به این ترتیب در نهایت سردرگمی، از خرید آن ماده مصرفی به خاطر بسته بندی بد منصرف شده ایم.

عدم استفاده از متخصص در زمینه بسته بندی محصول

نبود رشته ای به نام «بسته بندی» : ایمان آل مظفر، موسس و مدیر مسئول وب سایت بسته ها، معضل وضعیت بسته بندی کشور را این می داند که تولیدکنندگان نمی توانند طراحان متخصص را پیدا کنند. وی می گوید: یک دلیل آن، کم تعداد بودن طراحان متخصص است که دلیل آن هم باز می گردد به این که در دانشگاه ها و آموزشگاه ها رشته بسته بندی وجود ندارد و فقط یک واحد بسته بندی و آن هم برای معرفی این صنعت به دانشجویان و هنرجویان در دو ترم رشته گرافیک و طراحی صنعتی وجود دارد که آن هم متأسفانه با اطلاعات و شیوه های قدیمی تدریس می شود و از آن بدتر اینکه ما هیچ منبع و کتاب جامعی برای آموزش طراحی بسته بندی نداریم. وی همین معضل را دلیل اصلی رواج بسته بندی بد در ایران میداند

توسعه اقتصادی در گر توسعه بسته بندی

ادبیات ارتباطی با بسته بندی بد : بهرام کلهرنیا ـ طراح گرافیک و عضو هیأت علمی دانشگاه، توسعه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را در گروی توسعه ریخت و شکل بسته ها می داند و بر همین اساس به تعریف بسته بندی درست می پردازد و می گوید: بسته بندی ها از کالا حفاظت می کنند، با محصولات دیگر رقابت می کنند. مخاطب را به سمت خود صدا می کنند و در او انگیزه ارتباط، خرید و مصرف به وجود می آورند و به «مصرف» الگویی منطقی می بخشند که نه زیاده روی در مصرف و نه کم مصرف کردن است.‏

عدم بررسی و مطالعه لازم تولیدکنندگان درباره وضعیت بازار

مخاطبان دیروز و امروز ‏: شهرزاد اسفرجانی ـ متخصص برنامه ریزی برند، طراحی، بسته بندی و بازاریابی‎، ‏‎‎درحال حاضر یکی از مهم ترین کاستی های بسته بندی محصولات داخل فروشگاه ها را نبود بررسی و مطالعه لازم تولیدکنندگان درباره وضعیت بازار و همچنین شناخت درستِ رفتار و نیاز مصرف کنندگان بیان می کند و در ادامه توضیح می دهد: اغلب، بسته بندی محصولات بدون داشتن هدف جایگاه سازی برای برند شدن، طراحی و روانه بازار می شود و متاسفانه بسیاری اوقات این طرح ها بدون هدف و اندیشه کپی نیز می شوند و طراحان و کپی کنندگان این بسته بندی ها از توجه به این که «محصول مورد نظر دقیقاً چیست و برای چه کسانی تولید شده است و درکدام بازار قرار است عرضه شود،» غافل می مانند.

پیشگیری از ایجاد بسته بندی بد توسط کامل پک

صنایع بسته بندی کامل پک تنها تولید کننده هارد باکس نیست. مشاورین متخصص مجموعه برای جلوگیری از ایجاد هر رخداد که بسته بندی بد را ایجاد می‌کند تلاش می‌کنند. طراحی صحیح، تعریف عناوین روی محصول، تاثیر رنگ در طراحی بسته بندی، نوع تیغ صحیح برای بسته بندی و کارشناسی محصول تولیدی برای فروش بیشتر راهکارهایی است که مجموعه چاپ و بسته بندی کامل پک برای کارفرما همواره پیشنهاد می‌کند.