بسته بندی خرما و مشکلات صادرات آن

به منظور کاهش هرچه بیشتر وابستگی کشور به نفت و همچنین توسعه اقتصادی، توجه به صادرات غیر نفتی روز به روز اهمیت بیشتری پیدا میکند. به گفته کارشناسان، ایران توانایی و ظرفیت بالایی در تولیدات محصولات کشاورزی مانند زعفران، پسته، خرما، صیفی جات، میوه و همچنین ماهی و میگو و … دارد که به دلیل عدم رعایت اصول و استانداردهای بسته بندی و عرضه محصولات بصورت فله ای، توانایی و اجازه نفوذ و رقابت در بازار های خارجی را نداشته و بخش قابل توجهی از آن ها نیز تبدیل به ضایعات می شود و در این شرایط، حاشیه سود حاصل از بسته بندی مناسب، سهم کشورهایی میشود که محصولات ایران را بصورت بسته بندی اولیه خریداری نموده و در بسته بندی های شکیل و مناسب و مشتری پسند در بازار های هدف عرضه میکنند ، درواقع بسته بندی که زیبا نباشد،صادرات را هم با چالش مواجه میکند.

  • مشکل صنعت بسته بندی خرما ایران :

با توجه به اهمیت محصولات باغی در اقتصاد منطقه،ضرورت برنامه ریزی صحیح به منظور سازماندهی و بروز نمودن این بخش وجود دارد تا بتوان بستر سازی مناسبی را برای صادرات هر چه بیشتر این محصولات انجام داد و بدین وسیله ارزآوری بیشتری را در این بخش به دست آورد و درآمد کشاورزان را افزایش داد.

با اینکه ایران جزو برترین تولیدکنندگان خرمای جهان می باشد ولی ارزش صادراتی هر کیلو خرمای ایران در سطح نازلی قرار دارد که در این خصوص می بایستی از تجربیات کشورهای پیشرو برای افزایش ارزش افزوده محصول خرما تلاش کرد. این در حالی است که کشورهایی نظیر انگلیس، هلند و فرانسه بدون اینکه تولید کننده خرما باشند با وارد کردن خرما از کشورهای تولید کننده و سپس فرآوری و بسته بندی مناسب، آن را با ارزش بیشتر روانه بازارهای جهانی میکنند.

بیش از یک قرن است که بسته بندی نقش مهمی در حفظ و ارائه مواد غذایی در اشکال مختلف ایفا کرده است. بسته بندی نقش کلیدی در توسعه یک محصول قابل عرضه به بازار ایفا میکند. هدف از بسته بندی خرما حفظ کیفیت و ایمنی خرما و افزایش بازار یابی این محصول مفید است؛ضمن اینکه بسته بندی باعث افزایش فروش وتقضای مصرف می شود. بسته بندی خرما و محصولات خرمای ایران سال هاست که تغییر و تحول چشمگیر و کارآمدی نداشته است،لذا بسته بندی خرما،نیازمند تحولی جدید با هدف قابلیت فروش، حفظ ایمنی و به حداقل رساندن آسیب به محیط زیست است.