بسته بندی نانو در گوشت

بسته بندی نانو در گوشت

بسته بندی نانو در گوشت

بسته بندی نانو و تکنیک های آن در تولیدات غذایی، یک پدیده در حال رشد است که طی آن مواد بسته بندی برای بهبود ویژگی های حفاظتی، ممانعت کنندگی، مقاومت به حرارت و زیست تخریب پذیری در مقایسه با پلیمرهای معمول دستکاری میشوند. این مواد همچنین برای گسترش سطوح ضد قارچی و ضد میکروبی و نشان دادن تغییرات ضد میکروبی و بیو شیمیایی فعالیت میکنند. صنعت بسته بندی غذا این پتانسیل را دارد که بیشترین سهم بازار فناوری نانو را جذب کند. یکی از وظایف آن بهبود کیفیت و عمر نگه داری محصولات گوشتی از طریق ویژگی های بازدارنده  و نوع اجزای در اندازه نانو است.

فناوری نانو این پتانسیل را دارد که در سیستم غذای جهانی ایجاد انقلاب کند، یکی از کاربردهای این پیشرفت علمی در بسته بندی نانو می باشد. بین 300 تا 400 محصول با بسته بندی نانو در حال استفاده تجاری تخمین زده شده است. بسته بندی نانو در تولید 25 درصد از بسته بندی همه غذا ها در دهه های بعدی مورد استفاده قرار میگیرد. مزایای کلی بسته بندی نانو در گوشت، شامل پایداری حرارتی و شیمیایی، مقاومت حرارتی، سدی برای اکسیژن و دیگر گاز ها، ثبات اندازه و پایداری، مقاومت مکانیکی بالا، دانسیته نوری خوب و … است.

بسته بندی نانو و فناوری کامپوزیت ها:
انواع مختلفی از پلاستیک های انعطاف پذیر و انعطاف ناپذیر برای ساختار نانو کامپوزیت ها استفاده شده است که شامل پلی پروپیلن نایلون و پلی اتیلن ترفتالات می باشد. نانو ذرات در سرتاسر پلاستیک پخش میشوند و از ورود اکسیژن، دی اکسید کربن و رطوبت ممانعت میکنند.

نانو ذرات مس، همچنین پلاستیک را قوی تر، سبک تر و مقاومت حرارتی آن را بیشتر میکنند.

حسگر های زیستی در بسته بندی گوشت:
این سیستم یک سیستم آنالیز ترکیبی است که در آشکار سازی، ذخیره و تحلیل حاصل از یک واکنش زیستی نقش دارد.

محققان اتخادیه اروپا برای اطمینان از سلامت مواد غذایی در پروژه غذای خوب از نانو حسگرهای قابل حمل برای یافتن مواد شیمیایی و سم ها در مواد غذایی استفاده کردند، مواد جاذب اکسیژن در صورت استفاده، اکسیژن موجود در فضای ظرف را جذب کرده و مانع رشد میکروب ها و حفظ طعم  و میفیت ماده غذایی میشود. مواد منتشر کننده دی اکسید کربن نیز مانع رشد میکروب ها در محصولاتی نظیر گوشت قرمز-مرغ و پنیر میشود.

امروزه بسیاری از کشورهای جهان به توانایی فناوری نانو در صنایع غذایی پی برده اند و درحال سرمایه گذاری قابل توجهی در این راه هستند. پتانسیل فناوری نانو در صنعت گوشت به دلیل فقدان دانش فنی کافی هنوز کاملا درک نشده است. اگر پیشرفت در فناوری بسته بندی نانو در این عرصه ادامه یابد ما میتوانیم برای ایجاد مقادیر نامحدود گوشت با سنتز در سطح اتمی امیدوار باشیم.

برنامه های آینده در کامل پک

صنایع چاپ و بسته بندی کامل پک سعی میکند تا همگام با برنامه های آینده خود و نیز نیاز جامعه، خدمات خود را گسترش دهد. اگرچه هنوز بسته بندی نانو در ایران به رشدی فزاینده نرسیده است، اما کامل پک در برنامه ریزی خود به این مهم نیز فکر کرده است و امید که با رشد این رویداد، ما نیز در بسته بندی نانو پیشرو باشیم.