بسته بندی نوشیدنی و اصول ترکیب بندی

بسته بندی نوشیدنی و اصول ترکیب بندی

بسته بندی نوشیدنی و اصول ترکیب بندی

پس از انتخاب عناصری مانند فرم و ساختار، رنگ و بافت، جنسیت، لوگو، شعار تبلیغاتی، تصویر و نقوش و عناصری از این دست، مهم ترین مساله فرا روی طراحان، این است که چگونه این عناصر را در کنار هم قرار دهند و با هم در آمیزند تا ضمن ایجاد زیبایی، هویت مطلوبی که برای کالا در نظر گرفته شده به بینندگان القا گردد. ترکیب بندی نقش تعیین کننده ای در میزان تاثیر بر مخاطبان و موفقیت بسته بندی نوشیدنی خواهد داشت. ترکیب بندی در طراحی بسته بندی با ترکیب بندی بر روی یک سطح دو بعدی مانند پوستر یا آگهی مطبوعاتی تفاوت هایی دارد. تاثیر حجم و فرم، جنسیت و بازتاب نور و حتی فاصله و مکان دید خریدار، ترکیب بندی در طراحی بسته بندی را از سایر آثار گرافیک متفاوت میکند.

ترکیب بندی های شاخص در بسته بندی نوشیدنی:
در زمان طراحی یک بسته بندی، طراح گرافیک با عناصر متعددی مانند فرم بسته بندی، لوگو، عکس و تصویر سازی، نوشته ها و شعار ها، رنگ و بسیاری از عوامل دیگر سروکار دارد. اما نکته حائز اهمیت این است که این اجزا هیچ کدام به تنهایی توانایی انتقال پیام مورد نظر ما را ندارند.
در یک بسته بندی نوشیدنی مثل آبمیوه عکس میوه از اهمیت بیشتری برخوردار است تا لوگوی آن. طرح بسته بندی نوشیدنی برای اثر گذرای بر مخاطب باید سه پیام اصلی را به مخاطب خود منتقل کند.
من چه هستم؟  |  خاصیت یا ویژگی من چیست؟  |  چرا باید من را بخرید؟

خریدار تا زمانی که از محتوای بسته آگاه نشود و به این درک نرسد که این محصول چه خاصیتی برای او دارد و نسبت به ارزش محصول و پولی که باید پرداخت کند قانع نشود، محصول را نخواهد خرید.

مهمترین شاخص ها و اصل ها در طراحی بسته بندی نوشیدن :

  • شکل ظاهری: اولین اصلی که میتوان به آن پرداخت توجه به این نکته است که شکل ظاهری بسته بندی و یا طرح روی آن میتواند بر روی کاربرد آن اثر گذارد.
  • تراز بودن طرح:نکته دیگری که میتوان به عنوان یک اصل به آن نگریست، تراز کردن است. عناصر بصری میتوانند بر اساس یک خط یا مسیر در تصویر منظم شوند
  • اصل انتخاب رنگ:اصل بعدی، توجه به مفهوم انتخاب رنگ در ایجاد جلب توجه و جذابیت برای مخاطب است. رنگ عناصر را به هم پیوند میدهد، معنای خاصی را منتقل میکند، احساسات مخاطب را بر می انگیزد، حس چشایی را تحریک میکند و زیبایی اثر را نیز بالا میبرد و همه این موارد شدیدا وابسته به مفهومی است که لازم است منتقل شود.
  • ایجاد نگاه راحت چشم:استفاده از طرح هایی که جریان عادی جهت خواندن را قطع میکنند ممکن است موجب شود تا شناسایی محصول دچار مشکل شود. چشم با یک ترکیب بندی صحیح باید عنصر به عنصر هدایت شده و با تمهیدات طراح جهت یابد.

اصولی که تاکنون ارائه شد همگی اصولی بودند که در ایجاد جذابیت و اثر گذاری یک بسته بندی نوشیدنی قابل بررسی هستند، اینکه کدام یک از اصول مهمتر است و یا کدام باید بیشتر مورد استفاده قرار گیرند مطلبی است که چندان قابل طرح نیست. در بسیاری از موارد تعدادی از این عوامل در کنار هم باعث میشوند تا طرح یک بسته موفق به نظر برسد و در بسیاری از مواقع هم حتی با بکارگیری آنها به دلایل بسیار فنی بسته بندی با شکست مواجه میشود.

بسته بندی نوشیدنی در برنامه تولید کامل پک

صنایع چاپ و بسته بندی کامل پک در برنامه ریزی کلان خود در آینده، در تلاش است تا با ارایه خدمات بیشتری در حیطه طراحی و تولید،‌ بسته بندی نوشیدنی را نیز بصورت حرفه ای دنبال کند. این مهم به تلاش سرمایه گزارانی نیز وابسته است که قصد در تولید حرفه ای با پرسنلی کارآزموده دارند.