بسته بندی هوشمند در نوشیدنی ها

بسته بندی هوشمند و نوشیدنی ها

بسته بندی هوشمند و نوشیدنی ها

با پیشرفت صنعت نوشیدنی و گسترش بازار مصرف این دسته از مواد غذایی، این محصولات نیز از قالب سنتی خارج شده و به تدریج بسته بندی هوشمند جایگزین بسته بندی سنتی شده است .انواع بسته بندی هوشمند در صنایع نوشیدنی ها کاربرد گسترده ای دارند. بسته بندی های ایجاد کننده گاز که با تولید گاز نیتروژن، حالت های بافتی مطلوبی را موجب میشوند، در شیر قهوه به منظور ایجاد حالت خامه استفاده می شود.

در بسته بندی های هوشمند رها کننده مواد مغذی، ترکیباتی مانند عوامل طعم زا، مواد ریز مغذی، پروبیوتیک ها، آنزیم ها و عوامل عطر زا در قسمت درپوش و یا ابزار مصرف نوشیدنی مانند نی جاسازی شده و در هنگام و حتی قبل از استفاده عوامل مربوطه آزاد میشوند .

بسته بندی هوشمند را به عنوان نوعی بسته بندی تعریف میکنند که حاوی یک شناساگر خارجی یا داخلی میباشد و به وسیله آن مصرف کننده را از شرایط نگهداری بسته بندی در گذشته و یا کیفیت ماده غذایی آگاه میسازد .

صنعت نوشیدنی همیشه پذیرای فناوری های جدید بوده است بطوری که با راه کارهای مربوط به بسته بندی هوشمند نوین در ارتباط میباشد. تحقیقات در حال انجام، پیشرفت هایی را در زمینه نوشیدنی های عملگرا، سیستم های رهایش مواد مغذی و روش هایی برای بهبود ظاهر نوشیدنی ها مثل رنگ و طعم و قوام شامل میشود.

بسته بندی آزاد کننده گاز: یکی از اشکال بسته بندی هوشمند جدید که به طور بسیار گسترده ای مورد پذیرش قرار گرفته است، ابزار آزاد کننده گاز میباشد. ابزار آزادکننده گاز شامل یک گوی پلاستیکی میان تهی حاوی گاز نیتروژن میباشد. حضور نیتروژن محلول، باعث میگردد تا حباب های کوچک همراه با کف مضاعف شکل بگیرد در سال 2002 شیر قهوه به این شکل در قوطی ارائه شد. در انگلستان نوعی نوشیدنی محصول شرکت کرافت فودس در این ظرف های نوین در سال 2002 به بازار عرضه شد. وقتی که قوطی باز شد، در بالای نوشیدنی یک حالت خامه ناشی از گاز به وجود می آید همچنین استفاده از این فناوری در محصولات دیگر مثل شیر، دوغ و قهوه نیز راه پیدا کرده است. گوی حاوی گاز میتواند آزاد شدن حباب ها را طولانی تر نموده و باعث ایجاد مناظر جالبی طی باز نمودن قوطی و مصرف آن گردد.

بسته بندی طعم زا: ابزار های مورد استفاده در بسته بندی هوشمند میتواند به منظور ایجاد عطر و طعم در نوشیدنی ها در زمان مصرف مورد استفاده قرار گیرند و باعث ایجاد و یا حفظ شدت طعم و کیفیت فرآورده گردند. جوهر های معطر که به تازگی ارائه شده اند، باعث جلب توجه مصرف کنندگان به سوی تبلیغات و بروشور هایی با یک بوی نا آشنا میشوند .

مواد خوش رایحه و مورد استفاده در پلاستیک ها در بازاریابی بسته بندی های مواد غذایی، نوشیدنی ها و لوازم خانگی نقش رو به رشدی را بازی میکند.

استفاده از مواد معطر در پلیمر ها میتواند جهت جذب مصرف کنندگان هنگام بازکردن بسته مورد استفاده قرار گیرد. به تازگی، شرکتی یک رایحه شکلاتی را به منظور استفاده در بسته بندی هوشمند پلی اتیلنی برای نوشیدنی های با طعم شکلاتی بر پایه شیر تولید نموده است تا مصرف کنندگان از رایحه محصول در فروشگاه آگاه گردند.

در این بسته بندی جدید طعم زا، عوامل طعم دار کننده مستقیماً در بخش درپوش بسته جای میگیرد و معمولا دانه های خوش طعم کننده را درون سیستم حفظ مینمایند؛ مانند نی شیر ها: در هر نی تقریبا 4 گرم دانه خوش طعم کننده وجود دارد که هر کدام دارای قطری معادل 0.08 اینچ میباشند و به صورت کروی هستند. این دانه ها میتوانند در نوشیدنی حل شده و آن را از نظر طعم ، ویتامین و …. غنی نمایند.

 

بسته بندی هوشمند در کامل پک

صنایع چاپ و بسته بندی کامل پک در جهت گسترش خدمات خود و نیز برنامه ریزی آینده در بسته بندی هوشمند ، سعی بر گسترش کار خود در این حیطه نیز دارد. البته هنوز گسترش این رویداد در کشور به انجام کاملی نرسیده اما اگر کارفرما به لحاظ هزینه و زمان بندی بتواند بسته بندی هوشمند خود را حمایت کند، کامل پک نیز با روابطی که در خارج از کشور در زمینه بسته بندی دارد، میتواند بهترین پیشنهادات را بررسی و برای تولید اولیه به کارفرما ارایه نماید. هدف کامل پک رشد و ایجاد یک بسته بندی مناسب برای کارفرما با قیمت و خلاقیت مناسب است.