بسته بندی هوشمند و صنعت نوشیدنی مدرن

بسته بندی هوشمند و صنعت نوشیدنی

بسته بندی هوشمند و صنعت نوشیدنی

بسته بندی هوشمند در صنعت نوشیدنی به علت ارتقاء سطح ایمنی و سلامتی محصول بسته بندی شده، پتانسیل بالایی در جایگزینی با بسته بندی سنتی را دارند. بسته بندی های آزاد کننده گاز و نیتروژن اغلب جهت بهبود بافت نوشیدنی مورد استفاده قرار میگیرند. بسته بندی های آزاد کننده مواد مغذی با جدا نگه داشتن ریز مغذی ها از اتلاف آن ها در طی نگهداری جلوگیری میکنند.

رهاسازی عوامل عطر و طعم موجب ارتقاء: سطح کیفی میگردد زیرا بسته بندی های طعم زا در محصولاتی که طی فرآوری، بو و عطر خود را از دست داده اند موجب بازیابی عوامل حسی میگردند، این ترکیبات باعث میشوند تا محصول خواص کاربردی یابد. ارائه نوشیدنی ها در بسته بندی های هوشمند نه تنها موجب افزایش ارزش افزوده برای هر واحد از محصول خواهد شد بلکه ارتقاع سطح کیفی، ویژگی ها و ایمنی محصول و بازار پسندی را نیز به دنبال خواهد داشت که نقش مهمی را در افزایش رقابت در خرید در مقایسه با انواع بسته بندی های سنتی منجر می شود. در کشور ما با توجه به افزایش رو به رشد مصرف نوشیدنی های متنوع به خصوص در دهه گذشته و افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به فرا سودمند بودن محصولات نوشیدنی، نیاز به ارائه  محصولات نوشیدنی در بسته بندی های هوشمند امری ضروری به نظر می رسد.

 

بسته بندی رها کننده مواد مغذی: چند شرکت با همکاری یکدیگر روشی را تحت عنوان fresh can  طراحی کرده اند که قادر است مواد خشک حساس مثل ویتامین ها را هنگامی که درپوش بسته یا بطری باز میگردد به داخل نوشیدنی ها رها نمایند. محصول فوق افزودنی های حساس مثل ویتامین ها، پروبیوتیک ها یا عناصر کمیاب را میتواند در قوطی به حالت خشک غیر مخلوط با نوشیدنی تا زمان باز نمودن درپوش بطری حفظ نماید. در این نوع بسته بندی به دلیل اینکه صرفا مواد مغذی فقط اندکی قبل از مصرف به مایع بطری افزوده می شوند از تجزیه آن ها به وسیله نور و اکسیژن پیشگیری می شود.

بسته بندی هوشمند آزاد کننده پروبیوتی: اور چارد مید ( orchard maid ) اولین دوغ مجهز به نی پرو بیوتیک با نام تجاری لایف تاپ استراو میباشد. هنگام مصرف با عبور مایعاز درون نی، باکتری های پروبیوتیک آزاد میشوند. این دوغ ها به صورت ضدعفونی شده فرآوری و بسته بندی میشوند و دارای عمر انبارش حدود 12 ماه هستند.

 

بسته بندی هوشمند ضد دست خوردگی: محافظت از بسته بندی قسمتی از طراحی بسته بندی میباشد که بطور روز افزونی اهمیت میابد. آگاهی مصرف کنندگان در مورد ایمنی فرآورده ها افزایش یافته است و خواهان کسب اطمینان از عدم دست خوردگی محصول میباشند. درپوش آلومینیومی و پلاستیکی به مصرف کنندگان در شناسایی عدم دست خوردگی محصول کمک مینماید. نوار های ضد دست خوردگی در صورت باز شدن بسته بندی از آن جدا خواهند شد به طوری که مصرف کنندگان از عدم بازشدن بسته اطمینان حاصل خواهند نمود.

 

بسته بندی هوشمند در کامل پک

صنایع چاپ و بسته بندی کامل پک در جهت گسترش خدمات خود و نیز برنامه ریزی آینده در بسته بندی هوشمند ، سعی بر گسترش کار خود در این حیطه نیز دارد. البته هنوز گسترش این رویداد در کشور به انجام کاملی نرسیده اما اگر کارفرما به لحاظ هزینه و زمان بندی بتواند بسته بندی هوشمند خود را حمایت کند، کامل پک نیز با روابطی که در خارج از کشور در زمینه بسته بندی دارد، میتواند بهترین پیشنهادات را بررسی و برای تولید اولیه به کارفرما ارایه نماید. هدف کامل پک رشد و ایجاد یک بسته بندی مناسب برای کارفرما با قیمت و خلاقیت مناسب است.