بسته بندی کاغذی و ساختار آن

در طرح بسته بندی ، قبل از دستیابی به مرحله ی طراحی مناسب بسته، باید در اندیشه هویت و شخصیت متناسب در قالب یک شکل باشید . فرم زاویه ، مشخص کننده و مرز بین صورت اشکال است . امروزه همه محصولات صنعتی جز به واسطه فرم ، احیا نمیشوند . بسته بندی در واقع چهره کالاست و به نحوی با ترکیب مواردی مانند طرح،نام تجاری و بخصوص کیفیت باعث معرفی و مطرح شدن هرچه بیشتر کالا میشود .

از جمله موارد بکار رفته برای بسته بندی کالا ها ،کاغذ و مقواست . بالا بودن خواص کیفی بسته بندی کاغذی و به عبارت دیگر،ساختار مواد تشکیل دهنده آن ، سبب شده که در بسیاری از بخش ها ،جایگزین سایر بسته بندی ها شود که از جمله جایگزینی مقوا به جای چوب در جعبه های میوه و دیگر اقلام غذایی را میتوان نام برد.

 

مزایای مهم استفاده از مقوا مناسب برای بسته بندی را میتوان بازیابی، استفاده مجدد و بازگشت سریع به چرخه محیط زیست دانست .

دو ویژگی بسیار مهم بسته بندی شامل طرح و ساختار آن است .امروزه به دلیل ویژگی های منحصر به فرد کاغذ و مقوا که ناشی از خواص الیاف سلولزی تشکیل دهنده آن هاست ، استفاده از کاغذ و مقوا در صنایع بسته بندی رو به افزایش است . از طرف دیگر ، استفاده از سایر مواد مثل پلی مر ها و فویل ها به همراه کاغذ و مقوا در ساختار بسته بندی، موجبات ارتقای کیفیت این صنعت را فراهم آورده است .کاغذ و مقوا از جمله مواردی هستند که میتوانند با توجه به خواسته های مشتری ، قدرت خلاقیت را در طراحی بسته بندی افزایش دهند .

  • طراحی سطح

این طراحی مربوط به نوع رنگ،متن،تصویر، تزیینات و بافت سطحی میباشد ویژگی سطحی کاغذ و مقوا بر عملیاتی مثل پوشش دهی،روکش دهی، چاپ و چاپ فویل حرارتی و عملیات نقش بندی تاثیر گذار میابشد.طراحی سطح بسته بندی معمولا به سطح خارجی آن مربوط است ؛ اما در برخی موترد مثل کارتن بسته بندی شکلات  و چای کیسه ای، سطح داخلی نیز دارای اهمیت است .

کاغذ و مقوا از جمله مواردی هستند که  میتوانند با توجه به خواسته های مشتری ، قدرت  خلاقیت را در طراحی بسته بندی افزایش دهند که دلایل آن به شرح زیر است:

  • دامنه گسترده رنگ و عملیات تکمیلی سطح
  • دامنه گسترده مقاومت ها که از نوع الیاف ، روش ساخت و ضخامت نشات میگیرد
  • انتخاب نوع پوشش دهی ، لایه گذاری،تزیین و چاپ
  • سادگی عملیات شامل : برش زدن ،خط انداختن ،تا زدن ،چسب زدن و قفل کردن
  • ابداع ماشین آلات جدید تبدیل و بسته بندی
  • کیسه چای وقهوه

این کیسه ها از کاغذ های سبک و متخلخل تهیه میشوند .این کیسه ها از کاغذ های با گرامژ حدود 17 گرم بر متر مربع ساخته میشوند که دارای الیاف مصنوعی ( حدود 30 درصد ) برای درز بندی حرارتی مثل پلی پرو پیلن هستند.

  • کیسه ها و لفاف های کاغذی

کیسه های کاغذی ، قدیمی ترین نوع بسته بندی از این نوع هستند که برای بسته بندی محصولات در محل فروش استفاده میشوند مثل فروشگاه یا بازار فروش سبزیجات و میوه ، نانوایی و شیرینی فروشی.

علاوه بر نقش کلیدی ساختار بسته بندی ، امروزه بکار گیری هنر طراحی باعث حفاظت و جابجایی بهتر کالا –زیبایی و جلب توجه مشتری/کاهش استفاده از چسب/سهولت باز و بسته کردن بسته و چیدمان بهتر کالا در انبار شده است .چگونگی طرح بسته بندی،استفاده از ماشین آلات مختلفی را طلب میکند که با توجه به ظرفیت و ابعاد این ماشین ها،هزینه سرمایه گذاری نیز متفاوت است.بنابراین ، ارائه طرحی مناسب برای بسته بندی کالا خواهد توانست منافع کوتاه و بلند مدت تولید کننده را تحت تاثیر به سزایی قرار دهد .