تأثير اندازه و طراحی بسته بندی بر قصد خريد مشتری

تأثير اندازه و طراحی بسته بندی بر قصد خريد مشتری

تأثير اندازه و طراحی بسته بندی بر قصد خريد مشتری

در دنياي رقابتي امروزي با انواع مختلف كالا، موفقيت هر محصول در فروش، مستلزم اين است كه بسته بندي و ظاهر محصول بتواند ارتباط مؤثري را با خريداران ايجاد كند و زمينه جلب نظر مشتري را فراهم سازد. با توجه به نقش و اهميت بسته بندي در رفتار خريد مصرف كننده، هدف اين مطالعه، بررسي تأثير اندازه بسته بندي و طراحي بسته بندي بر قصد خريد و رضايت مشتريان محصولات میباشد .

بنگاه هاي اقتصادي بدون مدنظر قرار دادن الزامات مديريت زنجيره تأمين و هماهنگ نمودن آن با عناصر آميخته بازاريابي، اعم از محصول، قيمت، بسته بندي، توزيع و ترويج قادر به محقق نمودن اهداف خود نبوده و متعاقباً آثار منفي آن ميتواند سبب زيان شود. درهمين امر فعاليت بسته بندي، جزء لازم و ضروري زندگي مدرن  است. هرچه يک کشور صنعتي تر باشد، به همان نسبت اهميت گستردگي کالاهايي که داراي بسته بندي هستند نيز بيشتر است.

تأثير بسته بندي در لحظه خريد: بسته بندي محصول، درون فروشگاه و روي قفسه ها جاذبه ايي قوي را براي مشتري ايجاد ميکند. اين نكته زماني حساستر است که بدانيد هر خريداري که به فروشگاه ها سر ميزند به طور متوسط با بيش از بيست هزار محصول مواجه مي شود و در زماني کمتر از سي دقيقه تصميمات خريد خود را اتخاذ ميکند. بسياري از مصرف کنندگان در لحظه سر زدن  به فروشگاه يا مواجهه با قفسه ها، براي اولين بار با برند هاي جديد مواجه ميشوند. به دليل وجود تمايزات اندک در ميان محصولات يک رده، نوآوري در بسته بندي ميتواند دستکم در کوتاه مدت باعث برتري برند رقبا شود .

بسته بندي توزيع و حمل ونقل را تسهيل ميكند: حمل و نقل ساده تر و کم هزينه تر کالا در روند توليد، توزيع و مصرف يكي از کارکرد هاي اصلي بسته بندي است. بسته بندي را از لحاظ اين کاربرد به سه دسته تقسيم مي کنند؛ بسته بندي مصرف کننده، بسته بندي حد واسط، بسته بندي حمل و نقل

بسته بندي باعث جلوگيري از تقلّب و دستكاري در محصول ميشود: تقلب در صنعت بسته بندي به معناي جعل يا ايجاد تغييرات در محتويات يک بسته است. امروزه با استفاده از بسته بندي ميتوان تا حد زيادي از تقلب و دستکاري جلوگيري کرد که آ ن را روش ضددستکاري ميناميم.

آسايش و راحتي: بسته بندي آسايش و راحتي را براي مشتريان به ارمغان مي آورد که تغيير در سبک زندگي، تقاضا براي بسته بندي هايي را ايجاد کرده که داراي مشخصه صرفه جويي در وقت باشد.

بسته بندي وسيله اي براي ايجاد ارتباط با مشتري: در دنياي رقابتي امروزي موفقيت يک محصول در فروش آن است، بسته بندي يكي از مؤثرترين راه ها براي جلب نظر مشتري است. بسته بندي به کمک علائم، نشانه ها، شكل و اندازه ميتواند باعث ارتباط با مشتري گردد.

محافظت از محيط اطراف:  بسته بندي کالا نه تنها وظيفة حفظ سلامت محصول داخلي خود را از خطرات و آلودگي هاي محيطي به عهده دارد، بلكه گاهي وظيفة آن محافظت از محيط اطراف در مقابل آلودگي هايي است که ممكن  است محتوي بسته بندي ايجاد کند.

بسته بندي نوآور است: در بسياري از موارد صنعت بسته بندي به ظهور تقاضاي جديد خصوصا در زمينه محصولات خوراکي پاسخ نشان ميدهد و آن تقاضا را با ارائه محصولي جديد برآورده مينمايد. گاهي بسته بندي هاي متفاوت ميتواند باعث گسترش حجم فروش محصول گردد.

 

بسته بندی هوشمند در کامل پک

صنایع چاپ و بسته بندی کامل پک در جهت گسترش خدمات خود و نیز برنامه ریزی آینده در بسته بندی در مورد تمامی موارد ذکر شده در این مقاله برنامه های مختلفی دارد. توجه به نوع بسته بندی و نحوه فروش آن در کنار اقدامات لازم برای طراحی نوآورانه و محافظت از محتوای داخل همواره از اولویت های کامل پک بوده و کارفرما در این موارد میتواند از مشاوره های حرفه ای تیم کامل پک استفاده کند.