خلاقیت در طراحی ساختار بسته بندی

شاید این سوال ها برای شما هم پیش آمده باشد: که چرا به خرید محصولات یک برند علاقه دارید؟ آیا بر اساس نیازتان خرید می کنید یا گاهی در یک لحظه تصمیم به خرید می گیرید؟ بسته بندی خلاقانه چه تاثیری در فروش محصول دارد؟
بعد از مدتی فکر کردن احتمالا به این نتیجه می رسید که آن محصول را خریده اید چون برای شما جذاب بوده است. بسیاری از اوقات افراد محصولی را خریداری می کنند که به آن ها حس خوبی می دهد. این هدف بسته بندی است. اگر بسته بندی اصولی و خلاقانه باشد باعث فروش محصول می شود. یک بسته بندی هوشمندانه مشتری را جذب می کند و پیام مورد نظر شما را به او می رساند. در دنیای رقابتی امروز اهمیت بسته بندی کمتر از خود محصول نیست. علاوه بر جذاب بودن کاربردی بودن ان هم مهم است. به عنوان مثال برند اپل به فراید باز کردن بسته بندی محصولات خود دقت زیادی کرده و تجربه خوشایندی را برای خریدارانش فراهم می کند.

شاخص کردن محصولتان در میان ده ها محصول که در قفسه ها در کنار آن قرار دارند ممکن است کار دشواری باشد اما با استفاده از بسته بندی خلاقانه این امر تا حدود زیادی آسان می شود.

کامل پک با مجموعه ای حرفه ای در طراحی و تولید انواع جعبه های هارد باکس باکیفیت با استفاده از تجهیزات مدرن شما را دعوت میکند به آشنایی با مشخصه های مهم در طراحی هاردباکس در این مقاله بپردازید.

 وضوح و سادگی در طراحی ساختار بسته بندی

به هنگام خرید یک محصول به طور حتما در ذهن شما هم سوال هایی مثل: این محصول چه برندی دارد و ویژگی های آن چیست آمده است. بنابراین در طراحی خلاقانه بسته بندی بسیار مهم که مشتری با یک نگاهی سطی بخ محصول در فروشگاه به تمام سوال های ذهنی اش پاسخ داده شود.
چرا که میانگین زمانی که مشتری وقت خود را صرف دریافت هرگونه اطلاعی از محصول در قفسه‌ها کند حداکثر 4 ثانیه است. در این جا طراحی بسته بندی در راهنمایی و جذب مشتری از اهمیت بالایی برخوردار میشود که در کمتری زمان اطلاعاتی مورد نظر مشتری را در اختیارش بگذارد و محصول را به طور کامل معرفی کند قبل از آن که محصولات مشابه دیگر موفق به جذب و قدرت نمایی نقاط مثبت خود شوند. به طور حتما اغراق و بزرگ نمایی های بی جهت نیز قانون وضوح و سادگی را درجذب مخاطب زیر پا میگذارد.

صداقت در محتوای بسته بندی

 

مهم ترین ویژگی که بعد از خرید محصول در ذهن مشتری می ماند یا به نوعی در ذهن مشتری برند سازی میکند کسب هر آنچه که در طراحی بسته بندی ذکر شده است میباشد. به این گونه که حتی عکس روی بسته بندی به طور حتم با محصول داخل بسته بندی باید یکی باشد تا موفقیت اهدافی را که در یک بسته بندی در نظر گرفته شده میسر شود. به طور مثال : طرح بسته بندی نباید به گونه ای باشد که عکس توت فرنگی داشته باشد درحالی محصول هیچ ارتباطی با توت فرنگی ندارد.

طراحی ساده و جذاب

در دنیای امروز که طراحی ها به سمت سادگی در عین حال جذابیت حرکت میکند بهتر است ما نیز در این موضوع را در طراحی ساختار بسته بندی در نظر بگیریم. به این گونه که ما بارها شاهد بوده ایم در تبلیغ یک محصول به طور مثال یک شخص در حال خوردن آن محصول است یا محصول با شیر یا توت فرنگی از هم جدا شده و… که تمام این طراحی ها علاوه بر ایجاد حس کنجکاوی در مخاطب خود در نگاه اول هدف خود را میرساند و از زیاده گویی های بی جهت خودداری میکند. این نوع طراحی ها زمانی به موفقیت نهایی میرسد که به صورت تمام و کمال و بدون هیچ ایرادی به دسته مشتری خود برسد.

اثر قفسه‌بندی

اثر قفسه بندی را درحقیقت وجه تمایز و جذابیت بسته بندی یک محصول در نظر مشتریان می نامند. یعنی در طراحی بسته بندی چیزی که حائز اهمیت است جذابیت خاص در بین دیگر محصولات است که در ذهن مشتری می آید و باعث کنجکاوی در نهایت انتخاب مشتری میشود و تفاوت در فروش محصول ایجاد میکند.
اثر قفسه‌بندی چیزی است که شما برای امتحان و کشف طراحی‌های خود به آن نیاز دارید. می‌توانید برای اینکه ببینید طراحی شما در ذهن مشتری چه تاثیری دارد، یکی از طراحی ساختار بسته بندی که انجام شده را  در قفسه هایی که دارای چند محصول است بگذارید و آن را با محصولات دیگر احاطه کنید. بعد نتیجه آن را در رفتار های مشتری دریافت کنید. بااحتمال زیاد تمایز و سادگی در طراحی شما جذابیت فراوانی به همراه دارد.

شاخصه ی توسعه‌پذیری

طراحی یک بسته بندی موفق باید قابلیت توسعه و به روز رسانی را داشته باشد زیرا که هر چقدر هم طراحی ساختار بسته بندی شما جذاب باشد بعد از گذشت مدتی تکراری و به طورحتم قدیمی میشود. ضمن اینکه در فروش یک محصول شاید شما قصد توسعه آن محصول را داشته باشید به طور مثال اگر شما در ابتدا یک نوع مواد غذایی را عرضه میکرید قصد دارید به آن تنوع ببخشید،

بنابراین ّپراهکار طراحی بسته بندی کالا باید این اجازه را برای معرفی آسان یک خط  عرضه ی جدید برای توسعه یا محصولات جایگزین را داشته باشد.

ویژگی قابل استفاده بودن

اینکه یک بسته بندی به قدری کامل باشد که حتی بعد از اتمام محصول مصرفی بازهم از نظر مصرف کننده قابل استفاده باشد بسیار ارزشمند است. به گونه ای که فروش بحرانی یک محصول ر ابه طور حتما نجات میبخشد. قابل مصرف بودن یک بسته بندی ویژگی منحصر بفردی است که مخاطب را قانع میکند تا بسیاری از کاستی های محصول و بسته بندی را نادیده بگیرد.
اگر در طراحی بسته بندی یک محصول در وحله ی اول قابل استفاده بودن و بعد حمل آسان را در نظر بگیرد میتوان گفت بسیاری از چالش های شما در طراحی ساختار بسته بندی برطرف شده است.

قابلیت حمل آسان در طراحی بسته بندی

حمل آسان از نکات مهم در طراحی ساختار بسته بندی به حساب می آید زیرا که هر چه بسته بندی یک محصول حمل آسان تری داشته باشد و جای کمتری بگیرد که مشتری در حمل آن احساس راحتی کند و خاطره ای خوش در ذهن مشتری برجای بگذارد، خود به نوعی برند سازی محسوب میشود.
در طراحی بسته بندی جعبه و کارتن مد نظر در ابتدا باید ویژگی‌های کالای خود را بررسی کنید. سپس در طراحی بهترین جعبه بدون در نظر گرفتن محدودیت ها بهترین ایده های خود را به اجرا در آورید. به طور مثال: شرکتی برای حمل و نقل گل‌های خود از جعبه‌هایی استفاده می‌کرد که از سقف آویزان می‌شدند که کمترین میزان آسیب به گل‌ها را به همراه داشت. این طرح بیان‌گر ایده‌ای ناب در طراحی بسته بندی می‌باشد.

طراحی بسته بندی با چاشنی خلاقیت

 

خاص بودن به طور حتما استفاده از طرح ها و مواد خاص در طراحی ساختار بسته بندی نیست بلکه با درنظر گرفتن نوع محصول و ویژگی های خاص آن میشود طرح های بسایر خلاقانه ای ایجاد کرد که ضمن حفظ ارزش های محصول در توصیف آن محصول نیز موفق عمل کند. فراموش نکنیم که بسته بندی اولین چیزی است که توسط مشتری دیده میشود و به نوعی اولین قدم از پرزنت محصول را شما را بر عهده دارد.
بنابراین بسته بندی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا که هر چند شما از محصول خوبی برای عرضه استفاده کرده باشید نوع بسته بندی انتخابی شما در تعریف و معرفی محصول در نهایت فروش شما بسیار مهم و تاثیرگذار است.

خلاقیت یادداشت تشکر

 

یکی از ایده‌های جالب هنگام طراحی جعبه های بسته‌بندی این است که یادداشتی کوتاه از یک جمله و یا چند کلمه برای خریدار گذاشته شود تا نشان دهد شما قصد تشکر از او را دارید. لازم به استفاده از جملات طولانی و قلوه نیست، بکار بردن چندین جمله کوتاه کافی است تا بین شما و خریدار احساس صمیمت به وجود آورد به صورتی که به یک مشتری وفادار تبدیل شود.

لوگو نشان از هویت شماست!

استفاده از لوگو بر روی بسته بندی بسیار مهم است. لوگو نشان‌دهنده هویت و شخصیت تولید کننده را میرساند و می‌تواند ابزاری مهم در جذب و برند سازی در ذهن مشتری باشد. لوگوی تولید کننده میتواند در اشکالل مختلف با کارایی های گوناگون مورد استفاده قرار بگیرد. به طور مثال می‌توانید در روزهای تعطیل و برای کالاهایی که اینترنتی خریداری شده‌اند، تغییراتی جزیی را در لوگو ایجاد کنید.

امکان سفارشی‌سازی بسته‌بندی کالاها

 

 

یکی از ایده های خلاقانه در طراحی ساختار بسته بندی امکان ایجاد بسته های سفارشی است. این نوع بسته بندی مناسب افراد است که کالای شما را به عنوان هدیه برای دوستان و آشنایان خود در نظر دارند. این موضوع می‌تواند فرصت خوبی را برای شما فراهم کند تا به عنوان نمونه بر روی جعبه کالا پیام تبریک درج کنید و یا حتی جعبه را کاملا سفارشی و متناسب با مناسبت طراحی کنید.

تاثیر مهم رنگ در طراحی ساختار بسته بندی

 

 

انتخاب رنگ در طراحی ساختار بسته بندی با به طور کلی برند سازی از اهیمت بالایی برخوردار است زیرا رنگ انتخابی میتواند سال های سال در ذهن مشتری معرف تمام و کمال برند شما باشد. به طور مثال در یک فروشگاه بزرگ با تنوع محصول بالا زمانی که یک مشتری برای خرید یک محصول به فروشگاه مراجعه می کند در بین محصول مد نظر خود که توسط دو شرکت مختلف با بسته بندی متفاوتی تولید شده است؛ یک بسته بندی ساده و بدون طرح و رنگ و دیگری بسته بندی می باشد که در عین سادگی به صورت هوشمندانه از رنگ ها استفاده نموده است، کدام را انتخاب میکند؟
اگر شما جای مشتری بودید کدام بسته بندی را انتخاب می کردید؟ طبیعتاً بسته بندی دوم احتمال بیشتری برای انتخاب شدن دارد؛ چرا که نشان دهنده ارزش شرکت مورد نظر به بسته بندی کالا و محصول را نشان میدهد. زیرا که مشتری بعد از بررسی به این نتیجه می رسد، شرکتی که تا این اندازه به طراحی بسته بندی جعبه محصولات خود اهمیت می دهد به طور حتم محصول با کیفیتی عرضه میکند. بنابراین طبیعی است که بسیاری از افراد این بسته بندی های رنگی را به بسته‌ بندی ‌های ساده ترجیح دهند.

شلوغی بیش از حد باعث درد سر است

 

از شلوغی بیش از حد در طراحی ساختار بسته بندی حرفه ای بپرهیزید. زیرا که بسته بندی هایی که در طراحیشان از اشکال و موارد مختلف استفاده کرده باشد نمیتواند اطلاعات مهم را برای مصرف کننده ی خود نمایان کند. زیرا که در بین شلوغی های طراحی در چشم مشتری گم میشود. از طرفی دیگر متاسفانه استفاده از فونت های ریز به دلیل نامفهومی بودن زمان زیادی از مشتری میگرید که طلاعات مد نظر خود را بدست آورد شاید استفاده از فونت کوچک سبب درج اطلاعات بیشتری از محصول شود اما وقتی مشتری نتواند از آن اطلاعات به صورت بهینه استفاده کند بهتر است از خلاصه ی اطلاعات محصول بر روی بسته بندی استفاده کنید.

استفاده ی درست از اطلاعات ضروری

به همان اندازه استفاده از اطلاعات بیهوده نباید در طراحی ساختار بسته بندی استفاده شود؛ به همان میزان نیز استفاده از اطلاعات مفید و کاربردی ضروری باید روی بسته بندی آورده شوند. اطلاعاتی چون نام محصول، نام و لوگوی برند، عوارض احتمالی، گروه سنی مجاز به استفاده و مهم تر از همه تاریخ تولید و انقضا، حتما باید در بسته بندی و چاپ مورد توجه قرار گیرند. اینکه چگونه موارد بالا را بدون اینکه به ظاهر بسته بندی آسیب بزنند، استفاده نمایید، بستگی به مهارت شما در طراحی بسته بندی دارد. البته در این زمینه مشاوران کامل پک نیز میتوانند تمام کمال شما را راهنمایی کنند.

آخرین نکته ی طراحی بسته بندی

با توجه به مواردی که در رابطه با نکات مهم در طراحی ساختار بسته بندی و صنعت چاپ برای یک طراحی درستی که تمام اهداف تولید کننده را در بر داشته باشد گفته شد، که با توجه به تحقیقات و اطلاعات مهم در پیرامون محصول توسط طراح صورت میگرید باید اجرا شود. به همین منظور به هنگام انتخاب طراحی و سازنده ی بسته بندی محصول خود حتما دقت لازم را داشته باشید تا  در زمان و هزینه خود با مشکلی مواجه نشوید.
استفاده از خلاقیت در طراحی بسته بندی را مورد توجه داشته باشید که در این مورد یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که شما را از رقبایتان تمایز میدهد. بنابراین بهتر است به خلاقیت خود اجازه شکوفایی بدهید. کامل پک امیدوار است این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد. جهت اطلاع از راه های ارتباطی با ما به صفحه ی تماس با ما مراجعه فرمایید.