عواملی در خلاقیت طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی

بهبود طراحی در بسته بندی مواد غذایی می تواند به بازاریابی و فروش آن کمک کند، چون بخشی از روند  بازاریابی در مورد معرفی محصول است و هر چقدر  یک محصول، بسته بندی بهتر و کامل تری  داشته باشد، نشان از کیفیت بالای محصول است، بنابر این خود محصول به تنهایی میتواند کیفیت خود را با بسته بندی بهتر و جذاب تر نشان دهد و بسته بندی اولین رسانه برای شناسایی و تشخیص برتری یک نام تجاری در بازار رو به رشد کالا های مصرفی می باشد. به عبارت دیگر، بسته بندی تصویر ذهنی مشخصی از برند ارائه میدهد و به برقراری ارتباط میان مشتری و نام تجاری کمک مینماید .

ایران طی دهه گذشته، تفاوت های چشمگیری در صنعت بسته بندی تجربه کرده است. علی رغم برخی مشکلات ریز و درشت، روندهای مشاهده شده نشان از سرعت اوج گیری گرایش به محصولات بسته بندی شده از طرف مصرف کننده است، به بیان دیگر، این روزها تاثیرات بسته بندی بر زندگی روزمره مردم کاملا قابل لمس است. یکی از نتایج رشد شگفت انگیز شهرنشینی، تغییر در فرهنگ مصرف، تمایل بیشتر به صرفه جویی در زمان و استفاده از محصولاتی با دوره ماندگاری بالاتر، ارزش افزوده بیشتر و دارای استاندارد های کیفی لازم خواهد بود .

بسته بندی به معنی ظرف، محفظه و سامانه ای هماهنگ است که نه تنها سلامتی کالای مورد نظر را در طی فرآیند تولید تا مصرف تضمین میکند، بلکه سعی در ایجاد ارتباط قوی، سریع و کم هزینه بین تولید کننده و مصرف کننده دارد و از این طریق برای زنجیره عرضه در فرآیند حمل و نقل، توزیع و انبار داری و فروش ایجاد ارزش افزوده بیشتری خواهد بود .

طبیعتا برای این موضوع ،دلایل روان شناختی هم  وجود دارد که به عملکرد مغز و واکنش آن به تحریک در برابر اطلاعات و گرافیک روی بسته بندی باز میگردد. نیمکره چپ مغز به تحلیل نوشته ها وکلمات میپردازد. همین مساله طراحان را ترغیب کرد تا نوشته ها را در سمت چپ بسته بندی و عکس ها را متمایل به قسمت راست بسته بندی قرار دهند تا فرایند دریافت سیگنال از کالا به مغز سریعتر شکل گرفته و کالا در میان چندین محصول از رقبای دیگر، سریع تر خودنمایی کند. در برخی از مطالعات، اندازه بسته بندی محصول و محل قرار گرفتن آن در فروشگاه موجب تمایل به خرید انگیزشی در میان مصرف کنندگان شد. در یک مطالعه مقایسه ای بین کشور های فرانسه و سوئد، مشاهده شده که در سوئد آبنبات، روزنامه، لباس، نان و نوشیدنی های غیر الکلی و در فرانسه بیسکوئیت، پنیر، محصولات آرایشی و میوه ها به صورت انگیزشی خریداری میشود. در این مطالعه ، علت خرید آبنبات در سوئد قرار گرفتن آن نزدیک محل پرداخت ذکر شده و خرید پنیر در فرانسه را نتیجه کوچک کردن بسته های کالا میدانند.

بسته بندی نامناسب در صنایع غذایی ایران سبب کاهش کیفیت محصولات و ایجاد ضایعات چشمگیر شده و قدرت رقابت  تولید کنندگان ایرانی را در مقابل شرکت های خارجی که از آخرین فناوری های تولید  و بسته بندی کالا استفاده میکنند، بسیار کاهش میدهد که در نهایت این موضوع سبب شکست در بازار یابی و کاهش صادرات میگردد.