نقش بسته بندی در توسعه صادرات

نقش بسته بندی در صادرات

نقش بسته بندی در صادرات

در این مطلب سعی شده ضمن معرفی فرهنگ بسته بندی از طریق رعایت شاخص های مهم آن به تاثیر آن ها در پیشرفت نقش بسته بندی در طی سال های اخیر و جایگاه ویژه آن پرداخته شود. سال های مدیدی است که بسته بندی عنصری ضروری برای حفاظت کالا بشمار می رود و امروزه به ویژه در بخش خرده فروشی تقریبا تمامی کالاها به صورت بسته بندی شده عرضه میگردند.

نقش بسته بندی در توسعه صادرات
مرکز تجاری بین المللی سازمان ملل ITC اهمیت بسته بندی را از دیدگاه های مختلف بهداشتی،اقتصادی،اجتماعی و زیست محیطی مورد بررسی قرار میدهد و موارد گوناگونی را بیان میکند که در ادامه به آن اشاره میشود:

  • بسته بندی مناسب مطابق استاندارد، میتواند ضایعات مواد غذایی را در میحط زیست کاهش دهد.
  • از نظر اقتصادی، صنعت بسته بندی به خوبی آمادگی لازم را جهت تغییر و دگرگونی به منظور کاهش مواد مصرفی در ساخت،بدون تغییر در ظرفیت و کیفیت را دارد.
  • کاهش قیمت فراورده از طریق کاهش آسیب های ناشی از عوامل مکانیکی، شیمیایی و میکروبیولوژی.
  • ایجاد انگیزه یا تشویق مصرف کننده برای خرید محصول
  • القاء کردن خصوصیات خوب محصول در ذهن مصرف کننده

 

بسته بندی و تولیدکنندگان
در بیشتر کشور های توسعه یافته، تولیدات کارخانه ها و واحد های تولیدی با مشخصات ویژه ای ارائه میشوند که ضمن رعایت صداقت کاری ،درخواست های خریدار را نیز همراه دارد. در کشورهای پیشرفته جهان دیده میشود که در بسته بندی محصولی مانند خمیردندان ، ضمن زیبایی پوشش خمیردندان گاهی اوقات در کنار محصول اصلی، یک خمیردندان کوچک و یا یک نخ دندان به عنوان هدیه فروشنده به خریدار قرار میدهند و درصد دستیابی به راهی جهت جذب مشتریان بیشتر را فراهم میکنند.

نقش بسته بندی در رقابت بازار
میزان صادرات کشور ما به دلیل عدم توجه لازم به بسته بندی ناچیز است و بسیاری اوقات از محصولات و تولیدات ما به دلیل نبود بسته بندی و پوشش مناسب و برند، مورد سوء استفاده قرارگرفته  و به نام کشور های دیگر صادر میشوند باید توجه داشت که کالای با کیفیت بدون بسته بندی و پوشش مناسب در جهان امروز موفق نخواهد بود و بازار خود را از دست خواهد داد.

 

اختلاف یک بسته بندی صادراتی با سایر بسته ها
بسته بندی در کالاهای صادراتی بنا به دلایل زیر بایستی تفاوت زیادی با بسته بندی داخلی داشته باشد.
– مسافت طولانی تر و احتمال بروز تکان، فشار، ارتعاش و ضربه
– زمان طولانی تر حمل ونقل و احتمال فسادپذیری بیشتر محصول.
– آب و هوای متغیر در مسیر حمل ونقل و در محل فروش و احتمال تاثیرات منفی بیشتر عوامل جوی و جغرافیایی.
– فرهنگ و سلیقه های متفاوت در بازار هدف که به طراحی شکل، نقش و نگار و رنگ های متفاوتی نیاز دارد.

از آنجا که صنعت بسته بندی از صنایع منحصر به فردی است که  نه تنها با تمام محصولات و کالاهای تولیدی ارتباط تنگاتنگی دارد بلکه در زمینه صادرات و رونق اقتصادی از عوامل مهم بشمار می آید . کالا های صادراتی و عرضه کالاهای مصرفی در داخل کشور ، زمانی میتواند  با رقبای مشابه خود در بازار های خارجی رقابت کنند که حداقل از نظر شکل ظاهری از آنان کمتر نباشند.

 

بسته بندی صادراتی در کامل پک

صنایع چاپ و بسته بندی کامل پک  خدمات خود به نیازهای صادراتی کارفرما نیز اندیشیده است. کارفرما در ابتدا در جلسه ای میتواند نیازهای خود را مطرح کند، سپس با استفاده از راهکارهای مناسب مجموعه، درباره صادرات بسته خود نیز مشورتهایی مناسب دریافت کند. این مشورتها در قالب انتخاب رنگ، فروش، بسته بندی و بحث های مالی میباشد.