گرافیک بسته بندی و حمل و نقل آن

ایران کشوری است با منابع و محصولات کشاورزی بسیار و با کیفیت بالا که قادر به نشان دادن ظرفیت واقعی تولید و صادرات خود نمی باشد. علی رغم اینکه صنایع غذایی در مقایسه با سایر فعالیت های صنعتی همچنان از توجیه اقتصادی لازم جهت توسعه سرمایه گذاری در این بخش برخوردار است؛ اما رشد ارزش افزوده صنایع غذایی در کشور به نسبت سایر منابع دارای شتاب لازم نیست. با توجه به اینکه امروزه صنایع بسته بندی تبدیل به یک فناوری قدرتمند شده است میتوان با بسته بندی علمی، فعالیت باکتری ها و عوامل فساد مواد غذایی را به حداقل رساند. در دهه های گذشته، بسته بندی فعال و هوشمند، مهم ترین نوآوری در صنعت بسته بندی غذا بوده است. ضعف در بسته بندی مناسب و مرغوب، بزرگترین مشکل صنایع غذایی کشور به حساب می آید. این عامل باعث کاهش کیفیت و سلامت مواد غذایی شده  و در نتیجه این صنعت با مشکل بزرگ تر و جدی تر مثل از دست دادن بازار های هدف در صادرات و به مرور حذف شدن از بازار رقابت جهانی مواجه می شود.

  • مفاهیم تاثیر گذار در بسته بندی مواد غذایی :

بسته بندی به معنی ساخت، تعبیه و تهیه ظروفی است که سلامت کالای مظروف یا محتوای خود را در فاصله زمانی بعد از تولید و در مراحل حمل و نقل، انبارداری و توزیع مصرف نهایی حفظ کرده و از صدمات و خطرات احتمالی فیزیکی یا شیمیایی جلوگیری میکند. طراحی بسته بندی نقش کلیدی در نقطه فروش ایفا می کند، بطوری که از طرح بسته بندی با عنوان فروشنده در قفسه نام برده می شود. بر مبنای تحقیقات صورت گرفته، چنانچه بسته بندی نشانگر کیفیت بالا باشد، مصرف کننده فرض می کند که محصول هم با کیفیت است. اجزای طرح گرافیکی بسته بندی معمولا چیزهایی هستند که شکل ها از آن ها ساخته می شوند و برای انتقال پیام طراح بکار می روند که شامل مواردی چون خط، شکل، رنگ، اندازه و بافت می باشد. میتوان به وسیله این اجزا ، طرح های موثری را پیاده سازی کرد .خط اتصالی بین دو نقطه است. خط میتواند طولانی، کوتاه، عمودی، افقی یا مورب، ضخیم یا نازک باشد. جهت دهی خاص به خطوط میتواند احساسات متفاوتی ایجاد کنند:

افقی: آرامش
عمودی : وقار
قطری : سرزندگی
منحنی : فریفتگی

یکی دیگر از بخش های اصلی در هر بسته بندی، لوگو تایپ است که رسالت ویژه ای برای معرفی محصول به مصرف کننده به عهده دارد .علاوه بر آن ، خریدار از طریق لوگو کالای مورد نیاز خود را شناسایی کرده و اقدام به خرید آن مینماید ، لذا خوانایی، جذابیت بصری، محل قرارگیری آن بر روی بسته و هماهنگی آن با کارکرد محصول از مواردی است که در هنگام طراحی لوگو تایپ باید مورد توجه قرار گیرد.