بسته بندی صنایع دستی و محصولات مرتبط به آن

بسته بندی صنایع دستی و مشکلات پیش روی آن

بسته بندی صنایع دستی و مشکلات پیش روی آن

امروزه بسیاری از کشور های جهان تلاش میکنند محصولات صنایع دستی خود را در سطح بازار های جهانی در بسته بندی های مناسب و مطابق با سلیقه مشتریان در جوامع مختلف عرضه کنند . حتی برخی از کشور ها با وجود دارا بودن صنایع دستی فقیر و بعضا ابتدایی، سعی در ارائه هر چه بهتر آن دارند ،زیرا از این واقعیت آگاهند که بسته بندی اولین و مهمترین عامل در جلب رضایت مشتریان  به حساب می آید. با وجود این که کشور ما از نظر تولید و تنوع در صنایع دستی و همچنین کیفیت محصولات حرف اول را در دنیا میزند؛ اما به دلیل بسته بندی بسیار نامناسب محصولات ،از اقبال چندانی در بازار های خارجی و حتی داخلی برخوردار نبوده است .واضح است که در امر صادرات ، بسته بندی مدرن  و متناسب با ساختار تولید، حرف نخست را در بازار های جهانی میزند. ایجاد زمینه ای برای افزایش صادرات صنایع دستی به کشور های مختلف و از جمله همجوار از اهمیت بالایی برخوردار است که یکی از راه های سرپا نگه داشتن این صنعت است و برای ادامه رقابت باید به بسته بندی مناسب صنایع دستی توجه نشان داد.

 

  • آسیب شناسی بسته بندی محصولات صنایع دستی:

متاسفانه در کشور ایران ، صنعت بسته بندی در حد روش سنتی گردآوری محصولات و انتقال به بازار باقی مانده است. در شرایطی که در اکثر کشور های توسعه یافته بخش عظیمی از بودجه شرکت ها به دانش و صنعت بسته بندی اختصاص یافته است و این کشورها کالای مصرفی نه چندان مرغوب شان را در بسته بندی های فوق العاده شکیل و مشتری پسند ارائه میکنند.

 

  • فقدان دانش عمومی در زمینه فناوری بسته بندی:

اطلاعات کشورهای در حال توسعه از جمله ایران در ارتباط با فناوری بسته بندی،بسیار ناقص و محدود است ، در نتیجه این نا آگاهی ،کالاهای صادراتی این کشورها غالبا در بسته های بزرگ به کشور های دیگر ارسال میشوند که بالطبع مطابق با درخواست کشور های وارد کننده نیست و نه تنها در جلب بازارهای خارجی محروم مانده بلکه در حفظ بازار های موجود هم دچار اشکال می شوند .

 

  • عدم رقابت تولید کنندگان صنایع دستی به منظور صرف هزینه برای بسته بندی محصولات:

اکثر قریب به اتفاق آثار صنایع دستی موجود در بازار عرضه ( حتی در شهر های بزرگی چون تهران ،اصفهان و شیراز ) بدون بسته بندی مناسب و به صورت پیچیده شده در پلاستیک های حبابدار و یا در نهایت در پوششی از تلق های شیشه ای و مخمل که بیشتر در هیئت یک شی کادویی ( و نه بر اساس اصول و قواعد بسته بندی یک محصول ) میباشد به خریداران تحویل داده میشود که نتنها از ظاهری زیبا و در خور یک کالای فرهنگی و ملی برخوردار نیستند، بلکه وظیفه حفاظت از این محصولات را نیز نمیتوانند به عهده گیرند .

  • عدم توجه به مواد اولیه بسته بندی محصولات صنایع دستی:

مواد اولیه بکار رفته در یک بسته بندی، علاوه بر نقش قابل توجهی که در فرم و شکل آن دارند، حاوی پیام خاصی از هویت ،کیفیت و قیمت کالا هستند و مشخص میکنند  که چه کسی مصرف کننده آن هاست. از آنجایی که مواد بکار رفته در یک بسته بندی بیش از سایر عوامل با قیمت تمام شده ،دوام محصولات  و فناوری ساخت بسته بندی ارتباط مستقیم دارد.